Sidor

måndag 5 oktober 2009

Fokuserar

Något som är roligt med att arbeta med pedagogisk dokumentation är att man verkligen tar sig tid att fokusera på något. Det kan vara en liten detalj eller ett större sammanhang. Just nu ägnar jag måndagsförmiddagarna åt att tillsammans med tiotalet andra förskollärare fördjupa oss i ämnet pedagogisk dokumentation, vilket är jätteroligt. Jag har valt att rikta in mig på ett av våra yngsta barn, jag tycker att h*n är så fantastisk! Hela tiden nära marken/golvet utforskande och undersökande. Häromdagen såg jag hur h*n satt på mattan, fuktade fingrarna i munnen, drog fingrarna över mattan och sedan smakade. Man kan sitta hur länge som helst och observera detta barn på upptäcktsfärd genom livet. Spännande! Det den pedagogiska dokumentationen syftar till är förutom att reflektera kring vad det är som sker också fundera kring hur man kan utmana vidare, och detta är verkligen en rolig utmaning som pedagog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar